Juni - 2026

   




Financieel weerbare burgers.

Hoe is het, dat een overheid, min of meer oproept dat burgers financieel weerbaarder moeten worden. Zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Minder afhankelijk moeten zijn... ? Als diezelfde overheid (Zet ik het wat scherp aan...), werken, sparen, aflossen, investeren, vermogen opbouwen tegenwerkt ?

Nederland dreigt langzaam een land te worden waar bezit niet meer wordt gezien als resultaat van onder meer: discipline, risico's nemen en jarenlang werken, maar als iets, waar de overheid automatisch mede eigenaar van is.

En als ik het even chargeer:

Nog niet heel erg lang geleden was sparen verstandig. Je zette iets opzij voor later. Je kon er tegenvallers mee opvangen. Als je een eigen huis had ? Onderhoud- en bijkomende kosten. Wie weet, ook iets extra voor pensioen ? En voor je kinderen later. 
Maar in deze tijden, lijkt de overheid vooral uit te gaan van, dat daar nog eens belastingheffing op mogelijk is. Extra geld wat men nodig heeft voor ??? Laat ik dat maar even kort- en simpel op deze manier aangeven... Niet mijn: "hobbies".

Normaal gesproken werk je 40 a 45+ jaar. Elke maand verdwijnt een groot deel van je salaris naar de overheid (Onder andere via de: Belastingdienst).

Voor de goede orde: ik ben wél, voor: Belastingbetalen. Maar dat moet, zoals ik er tegenaan kijk, wel proportioneel blijven. En wat mijn kijk daarop betreft, niet geheven worden voor, onder meer: opkrikken Defensie, omdat we door (M.I.), eigen schuld, oorlogen- of dreigende oorlogssituaties oproepen.
* Maar dat wordt weer een apart verhaal, waarover elders op deze site meer te lezen is...


Als je geluk hebt ? kun je je nog iets sparen van wat overblijft. Maar:
- Krijg je een bonus ? Wordt belast.
- Erf je van je ouders ? (Zwaar) belast.
- Spaargeld groeit langzaam. Inflatie gaat door. Maar: belasting over je vermogen.
- Woning verbouwen, Verduurzamen: Warmtepompen, Zonnepanelen. Kán het nog ?

Op een bepaald moment verkoop je je huis. Buiten jouw schuld zijn de huizenprijzen gestegen. Dat ook mede dankzij schaarste waar de overheid zelf tijdenlang beleid op voerde. Inmiddels gaan er al visies rond dat een deel van die overwaarde bij verkoop belast moet worden. Maar hoe kun je dan nog een min of meer vergelijkbare woning terugkopen ? En dan heb ik het nog niet eens over de overwaarde, terwijl je (Nog) niet verkoopt.

Dan komt inmiddels het politieke morele vingertje. Want inmiddels gaat het over belasting op vermogensaanwas. Dus niet alleen belasting op rendement dat je daadwerkelijk ontvangt, maar op waardestijgingen op papier. Winst die nog niet eens gerealiseerd is. Geld dat nog volledig vastzit in stenen.
En even een zijsprongetje: waar was men in de periode, nog niet zo lang geleden, toen de huizen, qua waarde en prijzen flink onder water stonden ? Ergens in de periode: 2007 - 2015 ? (Maar nu: dóódse stilte...).

Het erge is misschien niet nog eens het bedrag (Hoe erg ook dat is !). Nee. Het erge, dat is de mentaliteit daarachter. Alsof iedere vorm van zelf opgebouwd vermogen... Opgebouwd door met een goed arbeidsethos al die decennia naar iets toe hebben gewerkt. Iets wat een mens in normale omstandigheden ook gewoon graag wil doen. Iets wat in principe bij een mens, die vooruit wil, hoort ! Werken aan zekerheden. Maar: dat wordt inmiddels als verdacht gezien.
Maar: werken ? Dat moest toch lonen ?

Mensen, die jarenlang en jarenlang werken, werkten. Mensen die voorzichtig en verantwoordelijk leefden, leven, spaarden, sparen investeerden- en nog. Mensen die risico's namen en nemen- en vul het verder maar in... op z'n minst, wordt er beeldvorming in de hand gewerkt, dat het: 'melkkoeien', zijn.

Oke. Zoals ik al aangaf: bovenstaande wel enigzins zwart/wit neergezet.
Maar toch...