|
Financieel weerbare burgers.
Hoe is het, dat een overheid, min of meer
oproept dat burgers financieel weerbaarder
moeten worden. Zelf meer verantwoordelijkheid
moeten nemen. Minder afhankelijk moeten zijn...
? Als diezelfde overheid (Zet ik het wat scherp
aan...), werken, sparen, aflossen, investeren,
vermogen opbouwen tegenwerkt ?
Nederland dreigt langzaam een land te worden
waar bezit niet meer wordt gezien als resultaat
van onder meer: discipline, risico's nemen en
jarenlang werken, maar als iets, waar de
overheid automatisch mede eigenaar van is.
En als ik het even chargeer:
Nog niet heel
erg lang geleden was sparen verstandig. Je zette
iets opzij voor later. Je kon er tegenvallers
mee opvangen. Als je een eigen huis had ?
Onderhoud- en bijkomende kosten. Wie weet, ook
iets extra voor pensioen ? En voor je kinderen
later.
Maar in deze tijden, lijkt de overheid vooral
uit te gaan van, dat daar nog eens
belastingheffing op mogelijk is. Extra geld wat
men nodig heeft voor ??? Laat
ik dat maar even kort- en simpel op deze manier
aangeven... Niet mijn: "hobbies".
Normaal gesproken werk je 40 a 45+ jaar. Elke
maand verdwijnt een groot deel van je salaris
naar de overheid (Onder andere via de:
Belastingdienst).
|
Voor de goede
orde: ik ben wél,
voor:
Belastingbetalen.
Maar dat moet,
zoals ik er
tegenaan kijk,
wel
proportioneel
blijven. En wat
mijn kijk daarop
betreft, niet
geheven worden
voor, onder meer:
opkrikken
Defensie, omdat
we door (M.I.), eigen schuld,
oorlogen- of
dreigende
oorlogssituaties
oproepen.
*
Maar dat wordt
weer een apart
verhaal,
waarover elders
op deze site
meer te lezen
is...
|
Als je geluk hebt ? kun je je nog iets sparen
van wat overblijft. Maar:
- Krijg je een bonus ? Wordt belast.
- Erf je van je ouders ? (Zwaar) belast.
- Spaargeld groeit langzaam. Inflatie gaat door.
Maar: belasting over je vermogen.
- Woning verbouwen, Verduurzamen: Warmtepompen,
Zonnepanelen. Kán het nog ?
Op een bepaald moment verkoop je je huis. Buiten
jouw schuld zijn de huizenprijzen gestegen. Dat
ook mede dankzij schaarste waar de overheid zelf
tijdenlang beleid op voerde. Inmiddels gaan er
al visies rond dat een deel van die overwaarde
bij verkoop belast moet worden. Maar hoe kun je
dan nog een min of meer vergelijkbare woning
terugkopen ? En dan heb ik het nog niet eens
over de overwaarde, terwijl je (Nog) niet
verkoopt.
Dan komt inmiddels het politieke morele
vingertje. Want inmiddels gaat het over
belasting op vermogensaanwas. Dus niet alleen
belasting op rendement dat je daadwerkelijk
ontvangt, maar op waardestijgingen op papier.
Winst die nog niet eens gerealiseerd is. Geld
dat nog volledig vastzit in stenen.
En even een zijsprongetje: waar was men in de
periode, nog niet zo lang geleden, toen de
huizen, qua waarde en prijzen flink onder water
stonden ? Ergens in de periode: 2007 - 2015 ? (Maar
nu: dóódse stilte...).
Het erge is misschien niet nog eens het
bedrag (Hoe erg ook dat is !). Nee. Het erge,
dat is de mentaliteit daarachter. Alsof iedere
vorm van zelf opgebouwd vermogen... Opgebouwd
door met een goed arbeidsethos al die decennia
naar iets toe hebben gewerkt. Iets wat een mens
in normale omstandigheden ook gewoon graag wil
doen. Iets wat in principe bij een mens, die
vooruit wil, hoort ! Werken aan zekerheden. Maar:
dat wordt inmiddels als verdacht gezien.
Maar: werken ? Dat moest toch lonen ?
Mensen, die jarenlang en jarenlang werken,
werkten. Mensen die voorzichtig en
verantwoordelijk leefden, leven, spaarden,
sparen investeerden- en nog. Mensen die risico's
namen en nemen- en vul het verder maar in... op
z'n minst, wordt er beeldvorming in de hand
gewerkt, dat het: 'melkkoeien', zijn.
Oke. Zoals ik al aangaf: bovenstaande wel
enigzins zwart/wit neergezet.
Maar toch...
|