Mei - 2026

   


De oorlog van: Israël en Amerika tegen Iran, is in het 'sukkel'-stadium, aangekomen. Nog een enkel raketje hier en een raketje daar. That's it.
Of de Iraanse bevolking daar wel echt iets mee opschiet ?
Ikzelf, denk het niet eigenlijk.

In mijn visie had zeker in eerste instantie, en zeker na het bloedbad van januari 2026 onder demonstranten in Iran, die zelfs bij tienduizenden neergeschoten werden, de: "Bevrijding", van het volk, van dat Iraans, Islamitische Regime, inclusief die: Nationale Garde het doel moeten zijn. Zou dat gelukt zijn ? Dan was, voor zover ik het zie, daarna het kernwapen programma ook beter te tacklen.  Maar het lijkt erop, dat die: "Bevrijding", nu juist geen prioriteit heeft.
Maar gebeurd dat niet ? Dan zal onder meer het gewone volk in Iran alleen maar slechter af zijn, met al dit 'gedoe'.

Het is- en blijft overigens ook onbegrijpelijk, dat er van te voren, niet beter nagedacht is.
En als men Iran dan toch aan wilde vallen ? Dan lijkt het mijzelf vreemd, dat er in dat geval van te voren geen betere analyses gemaakt zijn (Ook ten aanzien van het supporten van Iran door China en Rusland ! Iets wat onvergeeflijk is, als dat niet meegenomen werd in de analyses- en uitzetten van een plan), en een betere strategie uitgezet.

En dan heb ik het nog niet eens over wat er na, een: "overwinning ?", zou moeten gebeuren. Je zou denken dat er inmiddels lessen te trekken waren geweest uit diverse oorlogen, waaronder zeker die, in: Irak.
Maar helaas.
"Dom vedan" (Ongeacht alle consequenties), dat schijnt ook nu opnieuw het parool te zijn.

Los van alle consequenties voor ons, zoals oplopende (Brandstof)- prijzen, onder meer door blokkade Straat van: Hormuz. Het blijkt dus dat je ook zonder hersenen, gewoon een oorlog kunt starten, terwijl niemand om je heen ingrijpt- of misschien zelf ook hersenloos is ?
Best jammer. En in dit geval dan, specifiek voor het: Iraanse volk.



Asiel:

Ik vind dat je (Wellicht tot een bepaalde grens, als blijkt dat het land écht vol zit ?), mensen hier moet binnenlaten. Het maakt mij ook niet uit, of het: oorlogs- of economische 'vluchtelingen', zijn. Ook wat die laatste categorie betreft, geldt: als je het op een andere plek echt een stuk  beter kunt krijgen, dan ga je, als dat maar even kan. Wie van ons, zou dat dan ook niet willen ?

Wil je dan alles maar toelaten hier ? Wordt dan wel eens gevraagd.
Ikzelf vind (Mijn mening), dat je: niet... toegelaten moet worden- of terug moet als je hier al bent, áls jij je hier tegen de normen, waarden en cultuur van dit land, wat open voor je stond, gaat verzetten. Of als je dit land met: "Iets", wilt ondermijnen- of dat je hier de criminaliteit ingaat- of anderszins echt onwenselijk gedrag vertoont.

Zelf zou ik willen zeggen: kom je uit een minder vrij land, naar hier ? Grijp dan hier je kans, en geniet van de vrijheden hier.  Probeer zo mogelijk (Eventueel met begeleiding), hier een leven op te bouwen, waarbij het wel essentieel is dat Nederlandse werkgevers & cö, je daarbij ook kansen geven.


Wat mij betreft kan het dat mensen, organisaties, hulp instanties zoals: Vluchtelingenwerk, mensen bijstaan in een asielprocedure, mits dat dan geen verdien industrie gaat worden. Want of in dat geval, dan bijvoorbeeld: asieladvocaten (Om maar eens wat te noemen), dan wel echt de belangen van de vluchtelingen op het oog hebben ? Of voor het geld gaan ?

En nog even over een: vol land gesproken.
In 1950 gaf koningin: Juliana aan dat 10 miljoen mensen het maximum was, wat Nederland aan zou kunnen.

Nu was dat een andere tijd, met zeker technisch gezien, minder mogelijkheden dan nu. Dus of je nu nog voor die: 10 miljoen moet gaan ?
Maar desalniettemin, zou ikzelf liever zien, dat toch, de totale mix van allerlei soorten mensen in Nederland, op zo'n pak 'em beet: 15 miljoen was blijven steken.

Inmiddels zien we problemen: Congestie op het stroomnet, Drinkwaterproblemen dreigen- en het zou me niet verbazen als er meer aan de hand was. Mijn inziens problemen, die mede- en onder meer, ook te maken hebben met het bevolkingsaantal in dit land. De rekensom is simpel: hoe meer mensen ? Hoe meer vraag naar alles.
Maar dat ? Dat blijft in nog te veel gevallen helaas een: taboe onderwerp.